20 гаруй жилийн өмнө Дэвид Койзис бичиж байжээ Улс төрийн алсын хараа ба хуурмагхожуу орчин үеийн барууны нийгмийн улс төрийн үзэл суртлын талаар Христэд итгэгчдэд хэрэгтэй танилцуулга. Тэрээр эдгээр үзэл суртал нь Библийн гэтэлгэлийн түүхийг дуурайдаг өөрсдийн далд ертөнцийг үзэх үзлийг хэрхэн санал болгодог болохыг тайлбарлав. Улс төрийн үзэл суртал бүр бүтээлийн тодорхой талыг авч, түүнийг туйлын чухал болгодог бөгөөд энэ нь эдгээр ертөнцийг үзэх үзэл нь шүтээн шүтэх зүйл юм.
Койзисын шинэ ном Төөрөгдөлгүй иргэншил: Улс төрийн оролцоонд зориулсан Христийн шашны гарын авлага (IVP Academic, 168 х.) нь дэлхийн худал хуурмагийг үгүйсгэж, одоо Бурханыг хайрлах, хөршөө хайрлах гэсэн хоёр том зарлигийн дагуу улс төрийн амьдралаар амьдрахыг эрэлхийлж буй хүмүүст зориулсан удирдамжийг санал болгож буй бодит үргэлжлэл гэж үзэж болно.
Койзис иргэнийг үндсэн үүрэг нь шударга ёсыг сахиулах нийгэмлэгийн гишүүн гэж тодорхойлдог. “Иргэншил” нь тухайн хүнийг нийтийн шударга ёсыг хариуцах үүрэгтэй болгодог, учир нь “улс төрийн нийгэмлэг нь олон нийтийн шударга ёсыг хэрэгжүүлэх онцгой үүрэгтэй”. Түүний ном энэхүү тустай хүрээний үүднээс Христэд итгэгчдийн хувьд практик мэргэн ухааныг санал болгодог.
Энэхүү ном нь дижитал эрин үеийн аюул, бодит золиослол шаарддаггүй псевдо нийгэмд биднийг хуурч, бодит хөршүүдээ үл тоомсорлоход хүргэдэг “виртуал хуурмаг” байдлын талаар сэрэмжлүүлдэг. Жордан Петерсоны онцлох тэмдэглэлд Койзис бид эх орондоо, орон нутгийн түвшинд эхлэхгүй л бол улс төрийн сайн зүйл болж чадахгүй гэж үзэж байна. Тэрээр хувьсгалт хүсэл зоригоос сэрэмжлүүлж, дарангуйллын эсрэг ухаалаг эсэргүүцэхийн тулд олон нийтийн ялгавартай байхыг захидаг. Тэрээр иргэний дуулгаваргүй байдлыг зөвшөөрөхөөс гадна зарим тохиолдолд Христийн шашны үүрэг гэж үздэг ч Христэд итгэгчид үр дагаврыг нь тэвчихэд үргэлж бэлэн байх ёстой гэж тайлбарлав.
Өөр нэг чухал бүлэг бол “дэлхийн иргэншил”-ийн 8-р бүлэг юм. Энд Койзис үндсэрхэг үзэл болон сүүлийн 10 жилийн хугацаанд гарч ирсэн үндсэрхэг үзлийн янз бүрийн хөгжлийн талаар ярилцав. Тэрээр үндэстэндээ үнэнч байх ёстойг нотолж байгаа ч Христийн шашин нь зарим нэг чухал зүйлээр үндсэндээ “космополит” гэж үздэг. Сайн мэдээ нь биднийг ямар нэгэн овог, үндэстэн гэх мэтээс илүү зааж өгдөг. Бид бүх хүн төрөлхтний төлөө санаа тавьдаг боловч энэ нь дэлхийн цорын ганц засгийн газар эсвэл үндэсний онцлогийг арилгахыг шаарддаггүй.
Гэхдээ энэ номын ашиг тусыг үл харгалзан Койзис зарим чухал сэдвүүдийг шалгаагүй орхижээ.
Энэ номын нэгэн гайхалтай орхигдсон зүйл бол Христийн иргэншлийн талаарх Библийн гол бичвэрүүд: Еврей 13:14, Филиппой 3:20, Ефес 2:11–22-ын талаар хэлэлцээгүй явдал юм. Еврей номын зохиогч бидэнд энд мөнхийн хот байхгүй, харин ирэх хотыг эрэлхийлээрэй гэж тайлбарлав. Филиппой болон Ефес номуудад Паул Христэд итгэгчийн эцсийн иргэншил нь тэнгэрт байдаг гэдгийг тайлбарласан. Түр зуурын улс төрийн талаарх Христэд итгэгч аливаа зөв эргэцүүлэл нь Сүмд илэрсэн бидний тэнгэрлэг иргэншлийн нөлөөг тооцох ёстой. Энэ бол Августин Хиппогийн зохиол, ялангуяа түүний шилдэг бүтээлийн гол сэдэв юм Бурханы хотмөн Койзис хэзээ ч тэр чухал номыг дурдаагүй нь гайхалтай юм.
Августины ажил нь шударга ёсны сэдвийн талаархи зарим таамаглалыг эсэргүүцэх болно. Бурханы хот Шударга ёсны тухай сонгодог ойлголтыг зохих зүйл гэж дахин давтсан боловч Августин шударга ёс нь Бурханд зохих ёсоороо өгөхийг шаарддаг гэж нэмж хэлэв. Бурханыг тодорхой, санаатайгаар хүндэтгэж чадахгүй аливаа улс төр шударга ёсыг алдагдуулдаг. Августиний теологийн хувьд дэлхий дээрх аливаа бодит шударга ёсыг тогтоож чадах цорын ганц нийгэм бол Сүм юм. Энэ нь Сүмийг Койзисийн ажилд үл тоомсорлож буй улс төрийн чухал ач холбогдолтой болгодог.
Койзис сүмийн улс төрийн ач холбогдлыг зөв илэрхийлж чадахгүй байгаа ариун нандин/шашгүй хоёрдмол үзлийн нэг хэлбэрийг далд байдлаар төсөөлж байгаа бололтой. Тэрээр номлол болон Сүмийн өсөлт хөгжилт нь зөвхөн “шууд бус” улс төрийн шинжтэй бөгөөд Христийн шавь байх нь олон нийтийн “үр дагавартай” гэж хэлэхэд энэ нь гарч ирдэг. Гэхдээ тэр нийгмийн сайн мэдээний уруу таталтууд эсвэл Сүмийн аливаа социологийн гадуурхалтыг зөвөөр эсэргүүцэхийг эрэлхийлэх үед энэ нь бас гарч ирдэг. Койзис Сүм бол нийгмийн бүх хэрэгцээг хангадаг олон нийтийн төв биш гэж үздэг. Гэсэн хэдий ч тэрээр өөрийгөө хамгаалахдаа Сүмийн улс төрийн мөн чанарыг бүрхэгдэг. Сүм бол нийгмийн зүрх сэтгэл буюу жинхэнэ нийгэмшлийг харуулсан парадигм полис юм. Түүний оршихуй нь эргэн тойрныхоо ертөнцийг зүгээр л байгаагаар нь өөрчилдөг.
Миний бодлоор энд хамгийн чухал зүйл бол номын төгсгөлд бичсэн “Цугларсан сүмийн зорилго бол сайн иргэдийг төлөвшүүлэх явдал гэдэгтэй би хэзээ ч маргахгүй.” Энэхүү мэдэгдэл нь сайн иргэн байх нь юу гэсэн үг вэ, мөн энэ нь жинхэнэ шашин болон Сүмтэй хэрхэн холбоотой вэ гэсэн таамаглалаар дүүрэн байдаг. Үүнийг ингэж хэлж болно: Сүмийн зорилго бол Бурханы хаант улсын, тэнгэрлэг хотын сайн иргэд болгох явдал юм. Шавь гэж ийм л байдаг. Энэ нь зөвхөн итгэгчдийг хувийн сүсэг бишрэлийн амьдралд урамшуулах явдал биш юм. Харин Сүм хэмээх энэхүү хамтын нөхөрлөлийг байгуулж байна.
Августин нэгэн харь шашинт төрийн албан тушаалтанд тэнгэрийн иргэншил нь бидний эх нутагтаа үнэнч байхыг улам хүндрүүлж, дахин хэлбэржүүлдэг гэж хэлсэн. Энэ бодит байдлыг хүлээн зөвшөөрсөн улс төрийн төлөөлөгчид “энэ дэлхий дээр мөргөл үйлдэж буй цөөн тооны иргэдийг” дэмжиж, тэнгэрлэг хотод үйлчлэхийн тулд чадах бүхнээ хийх болно гэж тэрээр тайлбарлав.
Жинхэнэ улс төр бол шударга ёсоор тодорхойлогддог бөгөөд шударга ёс нь Бурханд Түүний зохих зүйлийг өгөхийг шаарддаг бөгөөд энэ нь мөргөл юм. Сүм хэдий төгс бус ч үүнийг хийхээр зорьж байгаа бөгөөд бүх хүмүүсийг энэ ажилд нэгдэхийг уриалж байна. Энэ нь илүү өргөн хүрээний нийгэмд нөлөөлөх нь дамжиггүй бөгөөд Сүмийн “шууд бус” улс төрийн нөлөө нь түүний амьдарч буй улс төртэй илүү өргөн нийгмийг илүү нийцүүлэх зорилготой юм.
Энэхүү ном нь Койзисын урьд өмнө нь хийсэн улс төрийн үзэл суртлыг илчлэх чадварлаг бүтээл дээр тулгуурлан энэ ертөнцөд улс төрийн хувьд өөрсдийгөө хэрхэн зохицуулах талаар практик ойлголтыг санал болгодог. Бурханы хаант улсад бидний улс төрийн үнэнч байдал болон Сүмийн улс төрийн мөн чанар нь цаг хугацааны бодлогод үнэнч байдлаа хэрхэн илэрхийлдэг талаар илүү эргэцүүлэн бодох нь ашигтай байх болно. Гэхдээ бидний амьдарч буй дэлхийн янз бүрийн хотуудад улс төрийн ухаалаг оролцооны практик гарын авлагын хувьд энэ бол бахдам оршил текст юм.