Ц.Ганболор: Хүнсний нэмэлт бүтээгдэхүүнийг байнга хэрэглэх нь буруу

-Дархлаа тогтолцоо нь хүний амьдралын хэв маягтай шууд холбоотой

Хүйтний улирал эхэлж байгаатай холбогдуулан дархлааг хэрхэн дэмжих талаар НЭМҮТ-ийн хоол судалгааны албаны эрдэм шинжилгээний ажилтан Д.Ганболороос тодрууллаа.

-Хүйтэн сэрүүний улиралд хүмүүс өвчлөлд амархан өртдөг. Үүнийг дархлаатай холбон тайлбарладаг?

-Хүйтний улиралд бактер, вирус идэвхжиж ханиад, томуу ихэсдэг нь дархлааны тогтолцоо суларсантай холбоотой. Энэ үед хүн амархан өвдөөд байдаг. Мөн нарны элч буурч хүний биеийн “Д” аминдэмийн хангамж мууддаг. Түүнчлэн хоол хүнсийг нөөцөлж, хадгалж хэрэглэх нь хүнсний бүтээгдэхүүний шим тэжээллэг байдлыг бууруулдаг. Иймд хүмүүс хүйтэн сэрүүний улиралд  хэрэгцээт шим тэжээлийг бүрэн авч чаддаггүй.  

 -Бид өдөр тутмын амьдралдаа дархлаагаа хэрхэн дэмжиж бас бууруулдаг вэ?

  -Бидний дархлаа тогтолцоо хэвийн байх нь шим тэжээллэг хоол хүнсийг тэнцвэртэй харьцаагаар хэрэглэх, дасгал хөдөлгөөн хийх, стрестэхгүй байх, амьдралын зөв хэв маягаас шалтгаалж байдаг. Харин дархлаа тогтолцоо сулрах нь стрессдэх, нойргүйдэл, эмийн зохисгүй хэрэглээ, амин дэмийн дутагдал, хорт зуршил (архи, тамхины хэрэглээ), амьдралын буруу хэв маягтай холбоотой юм.

-Иргэд дархлаагаа суларч байгааг хэрхэн мэдэх вэ?

-Дархлаа тогтолцоо суларсны шинж нь ядарч сульдах, өвчинд өртөмтгий болдог.

-Хүмүүс дархлааг хоол хүнснээс гадна эм тариагаар нөхдөг. Жишээлбэл, хүүхдүүдэд Сальмон, төрөл бүрийн витамин уулгадаг энэ нь хэр зөв бэ?

-Хоол хүнснээсээ өөрт хэрэгцээтэй амин дэм, эрдэс бодисоо хангалттай авч чадахгүй тохиолдолд эмчийн зааврын дагуу хэрэглэж болно. Ер нь хүнсний нэмэлт бүтээгдэхүүнийг байнга хэрэглэх нь буруу.

-Дасгал хөдөлгөөн хийх нь дархлааг дэмждэг гэдэг. Гэвч эрчимтэй хөдөлгөөн хийж ядарсан үед дархлаа мууддаг хэмээн ярилцдагийн учир юу вэ?

-Дасгал хөдөлгөөнийг хэтрүүлж хийснээр хүний бие ядардаг. Энэ стрессийн даавар болох кортизолыг ялгаруулснаар дархлаа тогтолцоо сулрахад нөлөөлдөг юм.

-Коронавирусийн дэгдэлтийн үед дархлаагаа маш сайн дэмжих хэрэгтэйг мэргэжлийн байгууллагууд зөвлөж байна. Тэгвэл  дархлаагаа хэрхэн дэмжих вэ?

-Дархлаагаа дэмжихэд эрүүл зөв хооллолт хамгийн чухал. Иймд гэр зөвлөмжийн дагуу өдөр тутамдаа  5 бүлэг хоол  хүнснээс  аль  болох олон  нэр төрлийн  хүнсийг зөв зохистой харьцаагаар хэрэглэх хэрэгтэй. Жишээлбэл:

  • Хүнсний ногоо, жимс /Эх орны хөрсөнд ургасан, олдоц ихтэй чацаргана, нэрс, аньс зэрэг  жимсгэнээс эхлэн нимбэг, амтат жүрж, бэрсүүт жүрж, үзэм, хар чавга нь А, С, Д, E аминдэмээр баялаг. Улаан лооль, өргөст хэмх болон ногоон навчит ногоо, бууцай, юуцай, яншуй, брокколи, төрөл бүрийн байцаа, вандуй, хаш, хулуу,  сонгино, сармис/
  • Сүү, цагаан  идээ /Сүү, аарц, хоормогийг халуун бүлээнээр буцалгаж уух, тараг, ааруул, ээзгий, бяслаг нь гэдэсний сүүн хүчлийн бактерийг дэмжих үйлчилгээ үзүүлдэг тул дархлааг дэмжиж, хорыг биеэс гадагшлуулах, гадны хорт нөлөөнөөс хамгаалж байдаг/ 
  • Ислэгээр  баялаг үр тариа  /Бүхэл үрийн гурил, гурилан бүтээгдэхүүн, төрөл бүрийн будаа нь  хоногийн  илчлэгийн   ихэнхийг  бүрдүүлэх  ба  “В”-ийн бүлгийн аминдэм, ислэгээр баялаг тул гэдэсний хэвийн нянгийн үйл ажиллагааг дэмжиж, гэдэсний гүрвэлзэх хөдөлгөөнийг нэмэгдүүлэн, хорт бодисыг биеэс гадагшлуулах, дархлаа тогтолцоо хэвийн байхад чухал үүрэгтэй/
  • Аюулгүй  хүнс, хоол  хэрэглэх /Халдвар үүсгэгч бичил  биет,  физик, химийн  бохирдолгүй аюулгүй  хүнсийг  сонгох,  хүнсний  бүтээгдэхүүний  хадгалалтын  хугацаа,  сав  баглаа боодлын  бүрэн бүтэн байдал, хадгалж борлуулж буй байдал,  тухайн хүнсний аюулгүй байдлыг баталгаажуулсан  эрүүл ахуйн  дүгнэлтийг үндэслэн  хүнсээ  сонгож  авах/
  • Аюулгүй  цэвэр  ундны  ус хэрэглэх /Шингэн зүйл сайн уух,  ундны усаа  цэвэр баталгаат эх  үүсвэрээс  авах,  зориулалтын усны  шүүлтүүрээр  шүүсэн  ус  хэрэглэх,  усаа буцалгаж  хэрэглэх.  Халуун бүлээн ус, чацаргана, аньс, нэрстэй ус, зөгийн балтай ус болон ногоон цай, цагаан гаа, төрөл бүрийн самартай цай, сүүтэй цай, хярам, жимсний шинэ шүүсийг хангалттай хэмжээгээр ууж хэвших. Өлөн үедээ 1-2 аяга бүлээн ус, өдөртөө 8-10 аяга усыг бага багаар уух. Ус хангалттай уух нь бодисын солилцоог сайжруулж, биеэс илүүдэл давс болон хорыг зайлуулах,  бөөр ба  гэдсээр  ялгаран гарах,  өтгөн хаталтаас сэргийлэх, биеийг хуурайшилтаас хамгаалах, хүчил, шүлтийг тэнцвэржүүлэх ач холбогдолтой/
  • Өөх тосыг тохируулан хэрэглэх /Бэлчээрийн малын мах нь уураг, үл орлогдох аминхүчлүүд  болон цайр, төмрөөр баялаг. Наранцэцэг, олив, эрдэнэ шиш, тослог багатай цөцгийн тос, зөөхий, төрөл  бүрийн самар  хэрэглэх/
  • Чихэр,  давсыг багасгах /Чихрийн агууламж ихтэй  хийжүүлсэн ундаа, жигнэмэг, бялуу, шоколадыг бага хэмжээгээр хэрэглэх, улмаар өдөр тутмын хоолны цэснээс хасах хэрэгтэй. Өдөр  бүр хэрэглэдэг  хүнсэнд  давс, чихэр  хангалттай  агуулагдах тул  хоол хүнсэндээ эдгээрийг нэмэлтээр  хэрэглэхгүй  байх/
  • Архи, согтууруулах ундааг хязгаарлах /Зүрх судасны эмгэг, хорт хавдар үүсгэх  үндсэн  шалтгаан болох  тул тогтмол  хэрэглээнээс татгалзах хэрэгтэй/  
1
АНХААРУУЛГА: Уншигчдын бичсэн сэтгэгдэлд zaluu.com хариуцлага хүлээхгүй болно. Манай сайт ХХЗХ-ны журмын дагуу зүй зохисгүй зарим үг, хэллэгийг хязгаарласан бөгөөд мөн IP хаяг ил гарсан тул Та сэтгэгдэл бичихдээ бусдын эрх ашгийг хүндэтгэн үзнэ үү. Хэм хэмжээ зөрчсөн сэтгэгдлийг админ устгах эрхтэй.

1 сэтгэгдэлСэтгэгдэл бичих

124.158.110.101zochin   • 2020, 9 сарын 15. 10 цаг 34 минут

heregtei medeelel ugsun baina. bayrlalaa

Шинэ мэдээ

Монголчуудын “үр могой” болсон “Женко” Х.Баттулгад хэзээ хариуцлага тооцох вэ?8 сар 7. 16:00Ши Жинпиньд захидал бичиж “Эрдэнэбүрэнгийн УЦС”-ын санхүүг зогсоосон Багийн Засаг дарга Г.Цэдэнбал 8-15 жилийн ял авч магадгүй8 сар 4. 11:28Э.Одбаяр: Дабль стандартыг эсэргүүцсэн залуус өөрсдөө түүнийхээ ХОХИРОГЧ НЬ болоод явж байна8 сар 4. 10:29Өнөөдөр Улаанбаатар хотод бороо орохгүй 24 хэмийн дулаан байна8 сар 4. 8:37Байгалийн нойлоос БОЛОВСОН нойлд шилжих цаг иржээ8 сар 3. 15:00Монгол Улсын Ерөнхийлөгч танд эгэл жирийн сурагч захидал илгээж байна8 сар 1. 18:38Солонгосын алдарт дуучин PSY-ийн тоглолтын дараа Монгол залуу амиа алджээ8 сар 1. 10:31КИМ СОН ЧУЛ: Усан үзэм тарихаар 20 жил судалсан минь монголчуудыг жимс, ногоогоо өөрсдөө тарьдаг байгаасай гэж ХҮССЭНИЙХ...8 сар 1. 9:43VISUAL TOIM: 2019 оны VI сард эхэлсэн Дарханы замд 340 ОСОЛ гарч, 28 ХҮН АМИА АЛДЖЭЭ…8 сар 1. 9:34Л.Оюун-Эрдэнэ, Х.Баттулга хоёрын “ЗОДООНЫ“ ард юу нуугдаж байна вэ8 сар 1. 9:321000 километр ХУРДНЫ ЗАМ барина8 сар 1. 9:29Тэрбумаар үнэлэгдэх хөрөнгөтэй гишүүд7 сар 29. 11:06ХОМ: Бүх дүүргийн Засаг дарга нарын хөрөнгийн хэмжээ нэмэгджээ7 сар 27. 9:34Төвийн бүсийн залуус 17 жилийн дараа чуулах гэж байна7 сар 26. 11:54Эрдэнэт үйлдвэр Бэрх тосгоны музейд бурхан бүтээлгэхээр 415 сая төгрөгийн тендер зарлажээ7 сар 22. 15:35Ж.Мөнхжаргал: Манай улсад сонгуулийн холимог систем илүү тохиромжтой7 сар 19. 12:21"Этүгэн" их сургууль 2022 оны шилдэг элсэгчдэд 100% тэтгэлэг олгоно7 сар 2. 16:20Дарханы замын шалгалт эцэстээ Б.Энх-Амгалан руу чиглэнэ7 сар 1. 15:04Шатахууны үнэ наадмын өмнө 300-600 төгрөгөөр нэмэгдэхээр болжээ6 сар 30. 10:47Л.Оюун-Эрдэнэ: Сонгууль тойрсон чөтгөрийн тойргоосоо гарцгаая6 сар 30. 10:20Замын хөдөлгөөний аюулгүй байдлын тухай хуульд нэмэлт, өөрчлөлт оруулах тухай хуулийн төслийн эцсийн хэлэлцүүлгийг хийлээ6 сар 30. 9:09Г.Занданшатар: Инфляцыг бууруулах, үнийн өсөлтөөс иргэдэд ирэх дарамтыг бууруулах чиглэлээр УИХ-аас ажлын хэсэг байгуулж ажиллуулна6 сар 30. 9:09Ерөнхий сайдаа, танай намын залуус төрийн албаныхантай хамт дээрэм хийж байна6 сар 29. 10:05“Төрөөс олгох урамшууллаас нийгмийн даатгалын болон эрүүл мэндийн даатгалын шимтгэл суутган төлөх тухай” хуулийн төслийг өргөн мэдүүллээ6 сар 29. 9:09УИХ-ын дарга Г.Занданшатар Монгол Улсын Өргөмжит консул Каваүчи Широтой уулзлаа6 сар 28. 9:09Үндэсний их баяр наадмын тухай хуулийн шинэчилсэн найруулгын төслийг эцэслэн баталлаа6 сар 28. 9:09ЦУВРАЛ: Амар амгалан, үнэ цэн, нүд булаам бүхнийг мэдрүүлэх Жонжү хотын аялал6 сар 27. 11:24Улсын Их Хурлын дарга Г.Занданшатар нийслэлийн нутгийн захиргааны байгууллагуудын албан хаагч, иргэдтэй уулзлаа6 сар 27. 9:09Д.Ганбат: “Мөнхийн үсэг” групп Монгол хүний үнэт зүйлийг түгээн дэлгэрүүлж, сурталчлан таниулахыг зорьдог6 сар 26. 15:39УИХ-ын дарга Г.Занданшатар нийслэлийн Чингэлтэй дүүргийн иргэд, албан хаагчидтай уулзлаа6 сар 24. 9:09
© 2008 - 2022 он. Зохиогчийн эрх хуулиар хамгаалагдсан.