Ц.Ганболор: Хүнсний нэмэлт бүтээгдэхүүнийг байнга хэрэглэх нь буруу

-Дархлаа тогтолцоо нь хүний амьдралын хэв маягтай шууд холбоотой

Хүйтний улирал эхэлж байгаатай холбогдуулан дархлааг хэрхэн дэмжих талаар НЭМҮТ-ийн хоол судалгааны албаны эрдэм шинжилгээний ажилтан Д.Ганболороос тодрууллаа.

-Хүйтэн сэрүүний улиралд хүмүүс өвчлөлд амархан өртдөг. Үүнийг дархлаатай холбон тайлбарладаг?

-Хүйтний улиралд бактер, вирус идэвхжиж ханиад, томуу ихэсдэг нь дархлааны тогтолцоо суларсантай холбоотой. Энэ үед хүн амархан өвдөөд байдаг. Мөн нарны элч буурч хүний биеийн “Д” аминдэмийн хангамж мууддаг. Түүнчлэн хоол хүнсийг нөөцөлж, хадгалж хэрэглэх нь хүнсний бүтээгдэхүүний шим тэжээллэг байдлыг бууруулдаг. Иймд хүмүүс хүйтэн сэрүүний улиралд  хэрэгцээт шим тэжээлийг бүрэн авч чаддаггүй.  

 -Бид өдөр тутмын амьдралдаа дархлаагаа хэрхэн дэмжиж бас бууруулдаг вэ?

  -Бидний дархлаа тогтолцоо хэвийн байх нь шим тэжээллэг хоол хүнсийг тэнцвэртэй харьцаагаар хэрэглэх, дасгал хөдөлгөөн хийх, стрестэхгүй байх, амьдралын зөв хэв маягаас шалтгаалж байдаг. Харин дархлаа тогтолцоо сулрах нь стрессдэх, нойргүйдэл, эмийн зохисгүй хэрэглээ, амин дэмийн дутагдал, хорт зуршил (архи, тамхины хэрэглээ), амьдралын буруу хэв маягтай холбоотой юм.

-Иргэд дархлаагаа суларч байгааг хэрхэн мэдэх вэ?

-Дархлаа тогтолцоо суларсны шинж нь ядарч сульдах, өвчинд өртөмтгий болдог.

-Хүмүүс дархлааг хоол хүнснээс гадна эм тариагаар нөхдөг. Жишээлбэл, хүүхдүүдэд Сальмон, төрөл бүрийн витамин уулгадаг энэ нь хэр зөв бэ?

-Хоол хүнснээсээ өөрт хэрэгцээтэй амин дэм, эрдэс бодисоо хангалттай авч чадахгүй тохиолдолд эмчийн зааврын дагуу хэрэглэж болно. Ер нь хүнсний нэмэлт бүтээгдэхүүнийг байнга хэрэглэх нь буруу.

-Дасгал хөдөлгөөн хийх нь дархлааг дэмждэг гэдэг. Гэвч эрчимтэй хөдөлгөөн хийж ядарсан үед дархлаа мууддаг хэмээн ярилцдагийн учир юу вэ?

-Дасгал хөдөлгөөнийг хэтрүүлж хийснээр хүний бие ядардаг. Энэ стрессийн даавар болох кортизолыг ялгаруулснаар дархлаа тогтолцоо сулрахад нөлөөлдөг юм.

-Коронавирусийн дэгдэлтийн үед дархлаагаа маш сайн дэмжих хэрэгтэйг мэргэжлийн байгууллагууд зөвлөж байна. Тэгвэл  дархлаагаа хэрхэн дэмжих вэ?

-Дархлаагаа дэмжихэд эрүүл зөв хооллолт хамгийн чухал. Иймд гэр зөвлөмжийн дагуу өдөр тутамдаа  5 бүлэг хоол  хүнснээс  аль  болох олон  нэр төрлийн  хүнсийг зөв зохистой харьцаагаар хэрэглэх хэрэгтэй. Жишээлбэл:

  • Хүнсний ногоо, жимс /Эх орны хөрсөнд ургасан, олдоц ихтэй чацаргана, нэрс, аньс зэрэг  жимсгэнээс эхлэн нимбэг, амтат жүрж, бэрсүүт жүрж, үзэм, хар чавга нь А, С, Д, E аминдэмээр баялаг. Улаан лооль, өргөст хэмх болон ногоон навчит ногоо, бууцай, юуцай, яншуй, брокколи, төрөл бүрийн байцаа, вандуй, хаш, хулуу,  сонгино, сармис/
  • Сүү, цагаан  идээ /Сүү, аарц, хоормогийг халуун бүлээнээр буцалгаж уух, тараг, ааруул, ээзгий, бяслаг нь гэдэсний сүүн хүчлийн бактерийг дэмжих үйлчилгээ үзүүлдэг тул дархлааг дэмжиж, хорыг биеэс гадагшлуулах, гадны хорт нөлөөнөөс хамгаалж байдаг/ 
  • Ислэгээр  баялаг үр тариа  /Бүхэл үрийн гурил, гурилан бүтээгдэхүүн, төрөл бүрийн будаа нь  хоногийн  илчлэгийн   ихэнхийг  бүрдүүлэх  ба  “В”-ийн бүлгийн аминдэм, ислэгээр баялаг тул гэдэсний хэвийн нянгийн үйл ажиллагааг дэмжиж, гэдэсний гүрвэлзэх хөдөлгөөнийг нэмэгдүүлэн, хорт бодисыг биеэс гадагшлуулах, дархлаа тогтолцоо хэвийн байхад чухал үүрэгтэй/
  • Аюулгүй  хүнс, хоол  хэрэглэх /Халдвар үүсгэгч бичил  биет,  физик, химийн  бохирдолгүй аюулгүй  хүнсийг  сонгох,  хүнсний  бүтээгдэхүүний  хадгалалтын  хугацаа,  сав  баглаа боодлын  бүрэн бүтэн байдал, хадгалж борлуулж буй байдал,  тухайн хүнсний аюулгүй байдлыг баталгаажуулсан  эрүүл ахуйн  дүгнэлтийг үндэслэн  хүнсээ  сонгож  авах/
  • Аюулгүй  цэвэр  ундны  ус хэрэглэх /Шингэн зүйл сайн уух,  ундны усаа  цэвэр баталгаат эх  үүсвэрээс  авах,  зориулалтын усны  шүүлтүүрээр  шүүсэн  ус  хэрэглэх,  усаа буцалгаж  хэрэглэх.  Халуун бүлээн ус, чацаргана, аньс, нэрстэй ус, зөгийн балтай ус болон ногоон цай, цагаан гаа, төрөл бүрийн самартай цай, сүүтэй цай, хярам, жимсний шинэ шүүсийг хангалттай хэмжээгээр ууж хэвших. Өлөн үедээ 1-2 аяга бүлээн ус, өдөртөө 8-10 аяга усыг бага багаар уух. Ус хангалттай уух нь бодисын солилцоог сайжруулж, биеэс илүүдэл давс болон хорыг зайлуулах,  бөөр ба  гэдсээр  ялгаран гарах,  өтгөн хаталтаас сэргийлэх, биеийг хуурайшилтаас хамгаалах, хүчил, шүлтийг тэнцвэржүүлэх ач холбогдолтой/
  • Өөх тосыг тохируулан хэрэглэх /Бэлчээрийн малын мах нь уураг, үл орлогдох аминхүчлүүд  болон цайр, төмрөөр баялаг. Наранцэцэг, олив, эрдэнэ шиш, тослог багатай цөцгийн тос, зөөхий, төрөл  бүрийн самар  хэрэглэх/
  • Чихэр,  давсыг багасгах /Чихрийн агууламж ихтэй  хийжүүлсэн ундаа, жигнэмэг, бялуу, шоколадыг бага хэмжээгээр хэрэглэх, улмаар өдөр тутмын хоолны цэснээс хасах хэрэгтэй. Өдөр  бүр хэрэглэдэг  хүнсэнд  давс, чихэр  хангалттай  агуулагдах тул  хоол хүнсэндээ эдгээрийг нэмэлтээр  хэрэглэхгүй  байх/
  • Архи, согтууруулах ундааг хязгаарлах /Зүрх судасны эмгэг, хорт хавдар үүсгэх  үндсэн  шалтгаан болох  тул тогтмол  хэрэглээнээс татгалзах хэрэгтэй/  
1
АНХААРУУЛГА: Уншигчдын бичсэн сэтгэгдэлд zaluu.com хариуцлага хүлээхгүй болно. Манай сайт ХХЗХ-ны журмын дагуу зүй зохисгүй зарим үг, хэллэгийг хязгаарласан бөгөөд мөн IP хаяг ил гарсан тул Та сэтгэгдэл бичихдээ бусдын эрх ашгийг хүндэтгэн үзнэ үү. Хэм хэмжээ зөрчсөн сэтгэгдлийг админ устгах эрхтэй.

1 сэтгэгдэлСэтгэгдэл бичих

124.158.110.101zochin   • 2020, 9 сарын 15. 10 цаг 34 минут

heregtei medeelel ugsun baina. bayrlalaa

Шинэ мэдээ

Tourism Forum Mongolia-2021 арга хэмжээ маргааш болно1 цаг 25 минутын өмнөХийн хоолойн төслийн асуудлаар хамтарсан ажлын хэсгийн хуралдаан боллоо1 цаг 29 минутын өмнөШУУРХАЙ: УБТЗ-ийн даргаар Х.Хэрлэнг томилохыг эсэргүүцэж төмөр замчид “ажил хаялт зарлана” гэжээ2 цаг 5 минутын өмнөИргэн С.Урансувдмаа: УИХ-д суугаа хууль тогтоогчидоо Банкны тухай хуулиа сайжруулаач ээ4 цаг 21 минутын өмнөЭМЯ: 1095 тохиолдол шинээр илэрч, зургаан хүн энджээ5 цаг 34 минутын өмнөЗАХИРАМЖ: “Гоожингийн өндөр”-ийг 2018 онд Нийслэлийн өмчид шилжүүлж, сэргээх засах ажлын хэсэг байгуулж байжээ5 цаг 41 минутын өмнөР.Чингис явлаа, Т.Гантөмөрийн ээлж хэзээ вэ6 цаг 39 минутын өмнөУУХҮЯ: Шатахууны нийлүүлэлт тогтворжиж эхэлж байна7 цаг 15 минутын өмнөН.Содбилэгт насанд хүрэгчдийн шатрын ДАШТ-ийг хошуучилж байна7 цаг 24 минутын өмнөШӨНИЙН СУРВАЛЖИЛГА: Архи уугаагүй, зүгээр л амссан...7 цаг 26 минутын өмнөБАГШ НАР: Цахимаар хичээллэх нь сурагчдын хоцрогдлыг улам нэмэгдүүлж, ҮР ДҮНГҮЙ байна7 цаг 27 минутын өмнөГ.Сэржхорол: Худалдаа хөгжлийн банк бусдад өндөр хүүтэй зээлсэн байраа МИК-ийн 8 хувийн зээлд хамруулж, дундаас нь ашиг олдгоо хүлээн зөвшөөрсөн7 цаг 35 минутын өмнөШойгу: НАТО манай хил рүү цэргээ байнга татаж байна10 сар 24. 9:04Нийслэлийн шилдэг дүүргээр СХД-чууд шалгарчээ10 сар 22. 16:30“Шивээ-Овоо”-гийн Цахилгаан станцын төсөл хүлээгдэж байна10 сар 22. 15:05Бейрутийн харанхуй бидэнд юуг хэлнэ вэ10 сар 22. 11:02Алга болоод байсан гурван настай охин олджээ10 сар 22. 10:30МУГТ У.Мөнх-Эрдэнэ ковидын халдвар авсны улмаас ДАШТ оролцож чадалгүй эх орондоо иржээ10 сар 22. 10:21Намагт шигдэж, осголтын байдалтай байсан эмэгтэйг аварчээ10 сар 22. 10:15Өчигдөр эрүүлжүүлэх байранд 219 иргэн хоножээ10 сар 22. 10:10Улаанбаатарт 10 хэм дулаан10 сар 22. 9:28БИДНИЙ НЭГ: Монгол Улсын гавьяат жүжигчин Б.Туяа10 сар 22. 7:14Чимээгүй “ирэх” нулимс10 сар 21. 20:27Д.Хаянхярваа Ерөнхий прокурорт хүсэлт хүргүүлжээ10 сар 21. 17:57Ё.Баатарбилэг: Суманд соёлын төв, спорт зал, музей барьж байгаа нь үндсэн хуулийн зарчим10 сар 21. 17:18Бясалгалын төвөөс алга болсон эмэгтэйн цогцост хийсэн задлан шинжилгээний урьдчилсан дүгнэлт гарчээ10 сар 21. 16:32Мал хулгайлах гэмт хэрэг өмнөх оны мөн үетэй харьцуулахад 49.9 хувь буурчээ10 сар 21. 16:17НЗД-ын орлогч Р.Чингис өөр ажилд томилогох болсон тул ажлаа өгөхөөр болжээ10 сар 21. 16:16Б.Жавхлан: Төрийн өмчийн компаниудад дорвитой бүтцийн өөрчлөлт хийх цаг болсон10 сар 21. 15:53УИХ-ын гишүүн Ц.Идэрбат: Андлалын хөшөө хуучин сэдэв болсон10 сар 21. 15:46
© 2008 - 2021 он. Зохиогчийн эрх хуулиар хамгаалагдсан.