Төгсөлтийн сургуулийн үнэ цэнэ нь бусдыг сайн, үнэн, гоо үзэсгэлэнг илүү үнэнчээр эрэлхийлэхэд сургаж чадах хүмүүсийг өсгөж хүмүүжүүлснээр бий болдог.
Эдгээр өдрүүдэд төгсөх сургуульд, ялангуяа хүмүүнлэгийн чиглэлээр суралцах талаар эерэг зүйл сонсоход хэцүү байдаг. Та олон жил суралцсаны дараа ямар нэгэн чухал сэдвээр хийсэн диссертаци нь бургерийг илүү дүр эсгэх чадвартай болох тухай тайлбарын хамт дуусашгүй найрсаг тохойг авах болно (мэдээж ажиллах хүчний дунд хиймэл оюун ухаан олширч байгаа ч гэсэн). Эрдэм шинжилгээний ажлын зах зээл хумигдаж байгаа энэ үед залуу насанд хүрэгчдийн амьдралынхаа ихэнх хэсгийг сайн дураараа материаллаг ашиг олох нь ховор зүйлд зориулах сонирхолтой байдаг.
Шаардлагатай зүйл бол төгсөлтийн сургуулийн боловсролын зорилгыг дахин үнэлэх явдал юм. Дэвид Бруксын саяхан бичсэн “Айви Лиг” хэрхэн бүтэлгүйтсэн тухай бичсэн нийтлэлдээ Америк элит коллежийн зэрэг авах нь нийгмийн хамгийн өндөр түвшинд хүрэх баталгаатай гарц гэж үздэг. Амжилтын тухай буруу ойлголтыг хөхүүлэн дэмжсэнээр гавьяат ёс өөрөө том уран зохиол болж хувирсан. Төгсөлтийн чиглэлээр суралцах үр дагавар нь тодорхой байна. Урлагийн магистрын зэрэг битгий хэл дээд зэргийн докторын зэрэг хамгаалах нь гарцаагүй амжилт, эрдмийн өргөмжлөлийн паспорт болно гэсэн сэтгэгдлийг төрүүлэх нь маш хурдан амжилтад хүрэх муу амжилтад хүрнэ. Эзэн хааны хувцас дутмаг байхад хэн ч түүнийг дуурайгаад нэмэргүй.
Төгсөлтийн сургуулиудын ирээдүйг баталгаажуулах цорын ганц зам бол “үнэнийг эрэлхийлэх” үндсэн дээр үндэс суурийг нь баталгаажуулах явдал юм. Хэрэв төгсөлтийн хөтөлбөрүүд нь итгэмжлэгдсэн лам нарыг томилох үйлдвэрээс өөр зүйл биш бол тэднийг байрладаг их дээд сургуулиудын оюутны хотхонд түрээслэх, амралт зугаалгын зориулалтаар ашиглах хэмжээ буурахгүй байх магадлалтай.
Гэхдээ бүх зүйл ийм байх албагүй.
Роберт П.Жорж, Корнел Уэст нарын “шалтгаан дэвшүүлэх, нотлох баримтуудыг нэгтгэх, аргумент гаргах замаар үнэнийг эрэлхийлэх ярианы валют” гэж нэрлэсэн зүйл бол жинхэнэ, анхны эрдэм шинжилгээний амин сүнс юм. Тэдний цааш үргэлжлүүлэн хэлэхдээ, үнэнийг эрэлхийлэх нь “хүмүүс өөрсдийн бодлоо чөлөөтэй илэрхийлж, олонд таалагдаагүй байр суурийг авч үзэх, тогтсон сэтгэлгээний хэв маягийг алдагдуулж болох маргааны шугамыг судлах орчинг хадгалахад чухал хувь нэмэр оруулдаг.”
Төгсөлтийн сургуулиуд болон тэдний оюутнууд аливаа хэлбэрийн үзэл суртлын нийцлийн дарамтаас ангид байж, эрдэм шинжилгээний эрэл хайгуулыг дэмжих хамгийн тэргүүн эгнээнд байж чаддаг бөгөөд байх ёстой. Өөрсдийн төлөө оюуны эрэл хайгуулыг хөгжүүлэх замаар нийгмийг баяжуулахад бүрэн зориулагдсан орон зайг бий болгосноор нийгмийн бүх давхаргын хүмүүс бидний мөнхийн зорилгын үр тарианы үр дүнд хүрэх харилцан ярианд оролцож, бидний зүрх сэтгэл, оюун ухааныг алхаж чадна. Бид үнэхээр бүтээгдсэн бүхний хамт.
Аз болоход, дараагийн хойч үедээ өөрийн мэргэжлээр энэ алсын харааг хөгжүүлэхийг хүсч буй хүмүүст боломжууд гарч ирсээр байна. Флоридагийн Их Сургуулийн Хамилтон төв ба Остины их сургууль нь дээд боловсролын гол цөм болох эрдэм шинжилгээний эрх чөлөөг шинэчлэх ажлыг тэргүүлэх хоёр тод цэг юм. Охайо мужийн их сургуулийн Chase төв удахгүй бакалаврын оюутнуудад нээгдэх бөгөөд бусад олон институтууд үүнтэй төстэй санаачлагуудыг дагаж мөрдөх болно. Тиймээс бидэнд сонгодог үзэл санаа, зохиолуудыг сурталчлах олон эрдэмтэд хэрэгтэй байна.